Fizjoterapia w komunikacyjnym uszkodzeniu kręgosłupa szyjnego ( Whiplash)

Uszkodzenie typu whiplash ( smagnięcie biczem) to zespół objawów pojawiających się zaraz po urazie lub nawet po kilku miesiącach.¹ Rozległość i intensywność uzależniona jest od zakresu uszkodzonych struktur.

Podział wg.Lucas:

•miejscowy – ból i sztywność w obrębie szyi i karku

•zstępujący szyjny – objawy obejmują  również ręce i tułów

•wstępujący szyjny – objawy rozległe towarzyszą też zaburzenia przedsionkowo-ślimakowe, poznawcze, psychiczne

Objawy najczęściej to:

-bóle karku i ograniczenie ruchomości odcinka szyjnego( zwłaszcza w pierwszym miesiącu) czasami obejmujące  głowę, ramiona, okolicę międzyłopatkową aż po odcinek lędźwiowy,

-bóle głowy ( o różnej lokalizacji, czy to przeniesione drogami neuroanatomicznymi poprzez n.potyliczny, n.trójdzielny, n. uszny wielki, n. podpotyliczny, czy też rzutowane z punktów spustowych uszkodzonych mięśni),

-bóle i dysfunkcje w obrębie stawów skroniowo-żuchwowych

-zawroty głowy,nudności, zaburzenia równowagi,

-problemy z pamięcią i skupieniem się, zmienność emocjonalna, poczucie zagubienia, zaburzenia snu

-zaburzenia słuchu, szumy uszne

– objawy wzrokowe: światłowstręt, zaburzenia ostrości widzenia

Leczenie:

Wielość objawów świadczy o złożoności tego typu urazów. Jeśli wykonano RTG odc.szyjnego  i nie wykryto złamania warto potwierdzić również stabilność struktur szyi w badaniu RTG czynnościowym.

Zasadnym jest stosowanie kołnierza miękkiego w celu ograniczenia ruchomości a nie całkowitego unieruchomienia.

Czego można spodziewać się w gabinecie fizjoterapeuty?

Jak zawsze program postępowania dobierany jest indywidualnie w zależności od zaleceń lekarza i wyniku oceny funkcjonalnej. Może obejmować:mobilizacje i neuromobilizacje, trakcje, stretching mm.nadmiernie napiętych, rozluźnianie mięśniowo-powięziowe, masaż poprzeczny, masaż powięziowy MTG, budowę stabilizacji głębokiej, naukę autoterapii i ćwiczeń domowych wspierających terapię, szeroko pojętą fizykoterapię, kinesiotaping

Jeśli więc doznałeś tego typu urazu warto skonsultować swoje dolegliwości z fizjoterapeutą, może wspólnymi siłami problem zostanie ujarzmiony.

¹) Mechanizm powstania związany jest z gwałtowną zmianą prędkości w trakcie zderzenia. Względnie ustabilizowany w fotelu tulów wykonuje szarpnięcie najpierw w przód, a potem w tył w oparcie fotela, gdzie odbity z dużą amplitudą podąża znów w przód. Głowa, która stanowi około 6% wagi człowieka w tym czasie nie może być skutecznie kontrolowana podąża do przodu, wykonując zgięcie, by za chwilę być pociągniętą do tyłu przez tułów, gdzie dochodzi do znacznego przeprostu. W zwolnionym tempie ruch odcinka szyjnego i głowy wygląda jak ruch końcówki bata, stąd nazwa „smagnięcie bicza”.